Czego najbardziej brakuje nam w czasach pandemii i jak możemy wypełnić pustkę?

Kiedy czujemy się nieszczęśliwi i mało zmotywowani powinniśmy zadać sobie pytanie, czy wszystkie nasze potrzeby są zaspokojone? Brak motywacji zwykle oznacza rozdźwięk pomiędzy naszą wewnętrzną motywacją, a stawianymi sobie celami.  Znalezienie sposobu na zmniejszenie tych rozbieżności znajduje się zwykle w zasięgu ręki. Niestety pandemia znacząco utrudnia dostęp do wielu aktywności, które mogłyby pomóc na nowo odnaleźć chęć do pracy. Co mogą zrobić managerowie firm, aby ułatwić pracownikom zaspokajanie wewnętrznych potrzeb?

Czym są wewnętrzne potrzeby?

Motywatory życiowe to uniwersalne, potwierdzone naukowo impulsy, które motywują do działania i określają indywidualną osobowość. Ich uniwersalność oznacza, że motywują one wszystkich ludzi. Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu jest motywowany przez wszystkie 16 motywatorów, ale w innym natężeniu. Do motywatorów życiowych należą m.in. władza, rewanż, porządek lub uznanie. Każdy z nas posiada niepowtarzalną, indywidualną kombinację potrzeb, które przyjmują różne natężenie. Co to oznacza? Wartości motywatorów przedstawione są na spektrum i mogą przyjmować wartości od bardzo niskich do bardzo wysokich. Niska i wysoka wartość motywatora świadczy o tym, że tylko w przypadku 20% populacji wartość motywatora mieści się w tym obszarze, a średnie wartości są  najczęściej spotykane w populacji. Zwykle osobom znajdującym się na dwóch krańcach kontinuum ciężko się porozumieć. Warto pamiętać, że każdy profil motywacyjny jest unikatowy. Nie ma tu miejsca na złą czy dobrą motywację. Każdy z zestawów cech jest wyjątkowy i wymaga zadbania o potrzeby w unikalny sposób. 

Jakie potrzeby cierpią najbardziej w czasie pandemii?

Niezależność

Z naszych obserwacji oraz opinii wielu firm wynika, że podczas pandemii na szczególny spadek motywacji są narażone osoby o niskiej potrzebie niezależności. Niezależność mówi nam o tym, jak ważna jest dla nas autonomia i samodzielność w podejmowaniu decyzji. Im większa potrzeba niezależności tym chętniej wykonujemy zadania w pojedynkę. Po drugiej stronie kontinuum znajduje się niska potrzeba niezależności, która wiąże się z potrzebą budowania głębokich relacji i większą chęcią pracy w zespole. Pracując zdalnie uczestniczymy wprawdzie w licznych spotkaniach online, ale nie zapewnia nam to pełnego poczucia przynależności do grupy. Pracownicy skarżą się, że brakuje im kontaktu  z innymi, który pozwala im poczuć się częścią społeczności. 

Co mogą zrobić managerowie, aby zaspokoić tę potrzebę?

  • Zadbaj, aby twój zespół miał przestrzeń na wymianę doświadczeń i samodzielne podejmowanie decyzji.
  • Pamiętaj, żeby podkreślać wspólny cel działań zespołu, co może wzmocnić poczucie identyfikacji. 
  • Nie skupiaj się tylko za suchych liczbach i faktach. Zwróć uwagę na emocje twoich pracowników. Podkreśl wspólne doświadczenia i emocje przeżywane przez zespół. 
  • Pomocne może być pytanie o wspólne potrzeby, co może rozniecić “ducha zespołu”. 
  • Delegując zadania daj pracownikom możliwość ich realizacji z innymi członkami zespołu. 

Wszystkie wyżej wymienione potrzeby z łatwością możemy wkomponować w najbardziej popularny styl pracy podczas podczas pandemii – pracę zdalną. 

Kontakty społeczne

Osoby o wysokiej potrzebie kontaktów społecznych, przeżywają w trakcie pandemii trudny czas. Możliwość spędzania czasu w grupie, spotkania i chęć interakcji to czynniki najbardziej zachęcające do pracy naszych pracowników. Ten motywator jest poniekąd związany z potrzebą niezależności. Pracownicy potrzebują kontaktu z pozostałymi członkami zespołu. Nie chodzi tutaj tylko o spotkania, podczas których są omawiane postępy projektu, czy rozliczane wyniki, ale o spotkania, podczas których pracownicy mogą porozmawiać na bardziej luźne tematy. 

Co mogą zrobić managerowie, aby zaspokoić tę potrzebę?

  • Organizuj spotkania online poza pracą, które nie są związane z obowiązkami. Może uda się zaplanować niezobowiązujący wieczór z drinkiem i kalamburami? 
  • Daj pracownikom czas w trakcie pracy na interakcję między sobą. Warto zaczynać dzień od small talku, krótkiej wymiany informacji, która pozwoli zacieśnić więzi. 
  • Pozwól pracownikom na pracę w mniejszych zespołach bez obecności osoby zarządzającej. 
  • W okresie świątecznym, ale również poza nim, możesz zorganizować wspólną aktywność, którą pracownicy mogą wykonywać osobno, a jednocześnie mając poczucie, że robią coś razem i wymieniać się doświadczeniami. Może wspólne pieczenie pierników na spotkaniu online? 

Spokój 

Pracownicy, których charakteryzuje wysokie natężenie motywatora spokój, mogą czuć się szczególnie zagubieni podczas niestabilnej rzeczywistości, którą zapewniła nam pandemia. Osoby o wysokiej potrzebie spokoju są zadowolone i zmotywowane, gdy czują się bezpiecznie i stabilnie. Pandemia zatrzęsła poukładanym światem wielu osób. Praca zatraciła strukturę i jasny podział na obowiązki w pracy i domowe. 

Co mogą zrobić managerowie, aby zaspokoić tę potrzebę?

  • Zadbaj o stabilność emocjonalną i bezpieczeństwo pracownika. Informuj o wprowadzanych zmianach, szczegółowo objaśniaj zmiany planów.
  • W niestabilnej sytuacji na rynku pracy wiele osób może obawiać się zwolnienia. Zadbaj o to, aby twój pracownik otrzymał odpowiedni rodzaj kontraktu, albo chociaż słowną deklarację o stabilności zatrudnienia. 
  • Staraj się trzymać rutyny, dzięki której dzień pracy staje się bardziej przewidywalny, a przez to bezpieczny. 
  • Próbuj nie zmieniać nagle harmonogramu, planuj z wyprzedzeniem i bądź transparentny. 
  • Szczególnie teraz w czasie pandemii pracownikom potrzebna jest dobrze zorganizowana komunikacja. Należy informować na bieżąco o tym, co dzieje się w organizacji i jak podejmowane przez nas działania wpływają na sytuację w firmie. Nawet jeżeli szef nie ma pracownikom nic do powiedzenia również to warto zakomunikować. Brak informacji o tym, że nie chcemy wprowadzać żadnych zmian może wywołać w pracownikach niepotrzebny niepokój i podejrzenia, że coś jest nie tak.   

Pandemia sprawiła, że wiele naszych potrzeb jeszcze przez jakiś czas nie będzie zaspokajanych w tradycyjny, dobrze znany nam sposób. Rzeczywistość rzuca nam wyzwanie, więc powinniśmy korzystać, jak tylko możemy, z pojawiających się możliwości i dbać o naszą motywację. Jako osoby zarządzające powinniśmy zadbać o naszych pracowników, ale również o nasze potrzeby. Pamiętajmy, że (na całe szczęście) pandemia nie potrwa wiecznie.

Autor: Katarzyna Janas