Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie łączył pojęcia praca ze szczęściem. Efekt pracy, pieniądze, ale wykonywanie obowiązków samo w sobie? W biznesie liczy się efektywność. W ostatnich latach dostrzeżono, że szczęśliwy pracownik jest także bardziej produktywny i lepiej wykonuje swoją pracę. Jaką rolę odgrywa Happiness manager w budowaniu zadowolenia wśród pracowników i w jaki sposób poznawanie ludzkich potrzeb pozwala budować bardziej zmotywowany i efektywny zespół?
Czy szczęście jest ważne w pracy?
Zarówno dla pracownika, który chce czerpać satysfakcję z wykonywanej pracy, jak i szefa, któremu zależy na produktywności zespołu odpowiedź brzmi tak. Badania eksperymentalne przeprowadzone na University of of Warwick pokazały, że osoby, u których indukowano szczęście były o 12% bardziej produktywne niż osoby z grupy kontrolnej. Badacze udowodnili również, że niższy poziom szczęścia wpływa negatywnie efektywność wykonywanych zadań. Patrząc na statystyki można również wywnioskować, że szczęście pozwala pracownikom związać się z firmą na dłużej. Usatysfakcjonowani pracownicy odchodzą rzadziej, a relacja z szefem w miarę lat staje się silniejsza. Utrzymywanie w firmie tej samej kadry znacząco obniża koszty, które musiałyby być przeznaczone na rekrutację i wdrożenie nowego pracownika. Ponadto szczęście ułatwia zaangażowanie w pracę i zwiększa motywację do działania. Radość z wykonywanej pracy służy nie tylko pracownikom, ale również liderom. Badanie przeprowadzone na 357 managerach pokazało, że szczęśliwi managerowie zarządzają lepiej i częściej angażują się w proces przywództwa transformacyjnego, które polega na wzajemnym oddziaływaniu w odniesieniu do wspólnych wartości.
Specjalista ds. Dobrego Nastroju – kim jest i czym się zajmuje?
Badania z zakresu psychologii organizacji dotyczące szczęścia okazały się na tyle przełomowe, że firmy w pogoni za poszukiwaniem większej efektywności postanowiły podjąć radykalne zmiany w podejściu do pracownika i struktury organizacji. Narodził się również pomysł powołania specjalnej osoby, która będzie zajmować się dbaniem o dobry nastrój pracowników. “Happiness manager” zwany też Specjalistą ds. Dobrego Nastroju, czy Ambasadorem Szczęścia troszczy się o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników. Czerpie on z wielu obszarów, takich jak HR, administracja, czy nawet marketing. Wspólnym mianownikiem działań na wszystkich wymienionych płaszczyznach jest dobrostan pracowników. Do obowiązków Ambasadora Szczęścia należą m.in. dbanie o przyjazne otoczenie, organizacja przestrzeni biurowej, która zapewnia komfort pracy i skupienie, organizowanie imprez integracyjnych oraz różnego rodzaju aktywności np. Healthy Week, w którym pracownicy mogą uczestniczyć w aktywnościach ruchowych, warsztatach tworzenia ekologicznych mydeł oraz wspólnych śniadaniach bogatych w zdrowe produkty.
Rola managera w odkrywaniu potrzeb pracownika
Bardzo ważną rolę w dbaniu o szczęście pracownika odgrywa odpowiednia diagnoza jego potrzeb. Żeby wiedzieć, jak motywować do działania, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, co dokładnie nas motywuje. Reiss Motivation Profile to naukowa metoda badawcza weryfikująca wewnętrzną motywację człowieka. Najdokładniejsza i najbardziej wnikliwa, bo pokazuje skalę potrzeb, które musimy zaspokoić, by działać wydajnie w każdym obszarze życia. RMP jest miernikiem życiowej satysfakcji, listą czynników niezbędnych do naszego zadowolenia. Jeśli je poznamy, będziemy wiedzieć, co konkretnie stymuluje nas do działania.
Narzędzie składa się z 16 motywatorów. Są to uniwersalne, potwierdzone naukowo impulsy, które motywują do działania i określają indywidualną osobowość. Ich uniwersalność oznacza to, że motywują one wszystkich ludzi. W jaki sposób Happiness manager może zadbać o potrzeby poszczególnych pracowników wykorzystują metodę RMP?
- Osoby o wysoki natężeniu motywatora Piękno zwracają szczególną uwagę na walory estetyczne. Manager może więc zapewnić im pracę w przyjemnym otoczeniu, zadbać o oświetlenie pomieszczenia, ozdoby czy świeże kwiaty.
- Pracownicy o wysokim natężeniu motywatora Jedzenie w posiłkach nie szukają tylko zaspokojenia głodu, ale przede wszystkim przyjemności. Dłuższa przerwa na lunch, czy przekąski mogą znacząco umilić im pracę.
- Wysokie natężenie motywatora Aktywność Fizyczna powinno skłonić Happiness managerów do zastanowienia się, w jaki sposób wprowadzić aktywność fizyczną do codzienności biurowej. Może stół do ping-ponga lub bieżnia, które wykorzystamy w czasie przerwy?
- Pracownicy o niskim natężeniu motywatora Kontakty Społeczne mogą mieć problem z odnalezieniem się w przestrzeni typu open space. Warto zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie bardziej introwertycznym pracownikom osobnej przestrzeni do pracy, a jeśli nie jest to możliwe zadbać o “strefę ciszy”, w której pracownicy będą mogli odpocząć od innych ludzi.
- Dla osób o wysokim natężeniu motywatora Porządek dużą rolę w drodze do szczęścia odgrywa uporządkowane otoczenie. Dbałość o właściwe ustawienie przedmiotów i czysta przestrzeń pozwolą pracownikom czuć zadowolenie z bycia w zadbanym i uporządkowanym miejscu.
Szczęście pracownika w czasie pandemii
Dbałość o potrzeby pracownika była dużo łatwiejsza przed pandemią, kiedy nie pracowaliśmy zdalnie, ale niektórzy managerowie wpadli na bardzo ciekawe pomysły, jak zadbać o swoich pracowników mimo przeciwności losu.
- Bezpośrednio pod drzwi mieszkań dostarczano pracownikom produkty spożywcze, z których każdy u siebie przygotowywał posiłek według wskazówek znanego kucharza prowadzącego zajęcia online.
- Pracownikom zapewniono porady i wskazówki dotyczące tworzenia wygodnego domowego miejsca pracy zgodnie z zasadami ergonomii. Rozsyłano mailowo broszury informacyjne, a podkładki pod komputery przychodziły prosto do domów.
- Pamiętano też o dzieciach pracowników. To dla nich przygotowywano warsztaty lepienia z gliny, pieczenia babeczek czy tworzenia eco-stworów.
- Teraz modne jest organizowanie pracownikom wirtualnych spotkań ze stylistami, trenerami personalnymi czy dietetykami. Wszystkim nam przydadzą się zmiany po tych długich miesiącach spędzonych w domu.
Dobry Happiness Manager zadba o swoich pracowników niezależnie od okoliczności. Ważne, aby skupił się na odpowiedniej diagnozie wewnętrznej motywacji i poznał indywidualne potrzeby każdego pracownika.
Autor: Ewa Jochheim