Introwertyk w pracy. Jak go rozpoznać i rozwinąć jego najlepsze cechy?

Przeglądając różnego rodzaju kursy i szkolenia można odnieść wrażenie, że świat biznesu został stworzony dla ekstrawertyków i bycie po drugiej stronie bieguna traktuje się jako pewną porażkę. W świecie biznesu wszystko wydaje się być głośne. Szkoleniowcy uczą nas tego, co według nich najistotniejsze – występowania, mówienia, nawiązywania relacji. Introwertyk działający w biznesie może odnieść wrażenie, że jeśli nie będzie krzyczał stanie się niewidoczny i niewysłuchany, mimo że jego temperament jest nieodkrytą kopalnią zasobów. Jak dostrzec introwertyków w naszej firmie i wykorzystać ich potencjał? 

Kim jest introwertyk?

Pojęciem introwersja czy ekstrawersja posługujemy się bardzo często. Te dwa określenia na dobre zadomowiły się w naszym języku, mimo że nie zawsze zastanawiamy się nad ich właściwym znaczeniem. Oba pojęcia wprowadził Carl Gustav Jung swoje obserwacje opierając na teorii temperamentów fizjologicznych Kretschmera. Po pewnym czasie koncepcja została zmodyfikowana przez Costę i McCrae w równie popularnym modelu Wielkiej Piątki. Według szacunków liczbę introwertyków w społeczeństwie określa się na 25% – 46%. Introwersja realizuje się poprzez subiektywne stany wewnętrzne, a pierwszą reakcją introwertyka na nieznane środowisko jest wycofanie. Często jest mylona z nieśmiałością, czy osobowością schizoidalną. W teorii Junga do cech, które charakteryzują introwertyków należą m.in. bierność, ostrożność, powaga, solidność czy łagodność. W modelu Costy i McCrae w skład ekstrawersji wchodzi 6 czynników:  towarzyskość, serdeczność, asertywność, aktywność, poszukiwanie doznań i emocjonalność w zakresie pozytywnych emocji. Wbrew powszechnemu przekonaniu osoby introwertyczne nie charakteryzują się odwrotnymi zachowaniami w stosunku do ekstrawertyków, ale ich brakiem. Często wykazują rezerwę w kontaktach społecznych (co nie oznacza jednak wrogości wobec innych), brak optymizmu (co nie wiąże się z pesymizmem czy brakiem szczęścia) oraz preferencję do przebywania w samotności, która nie oznacza lęku społecznego. Warto pamiętać, że postrzeganie introwertyków jako osób nieśmiałych i osamotnionych to krzywdzący stereotyp.  

Czego oczekuje się od pracowników i jak introwertycy mogą sobie z tym radzić?

W biznesie panuje mylne przekonanie, że osoby towarzyskie szybciej i częściej odnoszą sukcesy. To właśnie ekstrawertyków słychać, to oni mówią dużo, choć nie zawsze z sensem, oraz przedstawiają swoje działania jako dalece bardziej imponujące niż w rzeczywistości. Jednak biznes nie potrzebuje samych szefów, managerów czy networkerów. Kiedy ekstrawertycy mówią, introwertycy słuchają, więc łatwo na pierwszy rzut oka stwierdzić kto lepiej zrozumie klienta. To właśnie aktywne słuchanie jest cechą, która wbrew powszechnym stereotypom czyni z introwertyków doskonałych otwartych na drugą osobę słuchaczy. Introwertycy mogą być też doskonałymi mówcami! Były prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama określa się jako introwertyka, mimo że nieustannie przebywa wśród ludzi i wygłaszać przemowy przed tysiącami osób. 

Jak RMP patrzy na introwertyzm i w jaki sposób możemy rozwijać mocne strony introwertycznych pracowników?

Istnieją dwa wymiary Reiss Motivation Profile, które wskazują na introwertyzm. Należy do nich niskie natężenie motywatora Kontakty Społeczne i wysokie natężenie motywatora Spokój. W metodzie, jaką jest RMP niskie natężenie nie oznacza deficytów, ale mocne strony znajdujące się na przeciwległym biegunie danej cechy. Osoby o wysokim natężeniu motywatora Spokój cenią sobie w życiu stabilizację i bezpieczeństwo. Introwertyk w zespole zadba o stabilizację i zrównoważoną dyskusję między członkami. Przez to, że nie skupia się tak bardzo na relacjach międzyludzkich jego uwaga może być skupiona na innych kwestiach, takich jak techniczne wykonanie zadania. Ustalanie planów i harmonogramów jest również mocną stroną osób o wysokim natężeniu motywatora Spokój, ponieważ daje im to poczucie kontroli. Stronienie od nadmiernej ilości kontaktów społecznych również ma swoje mocne strony. Kiedy ekstrawertycy skupiają swoją uwagę na nawiązaniu relacji, introwertywny pracownik może w międzyczasie zająć się innymi aspektami zadań, które ma do wykonania. Introwertycy rozmawiają, ale ich sposób rozmowy różni się od osób ekstrawertywnych. Rozmowy o pogodzie raczej zastępują dyskusją na ciekawe, głębsze tematy. Działanie introwertyka zwykle poprzedza analiza sytuacji, dlatego jako pracownicy świetnie sprawdzą się jako stratedzy. Są to osoby, które nie działają impulsywnie, a rozważają każdy aspekt problemu, co w przypadku podejmowania ważnych decyzji jest niezwykle istotne.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu docenisz swoich introwertycznych pracowników i nie będziesz chciał na siłę zmieniać ich w dusze towarzystwa. Każdy z nas jest inny, posiada odmienny zestaw cech oraz inny temperament. Rozwijanie pracowników wbrew ich naturalnemu potencjałowi będzie żmudną i nie przynoszącą długofalowych efektów strategią. Zamiast na siłę zmieniać, pozwólmy rozwijać się w zadaniach, które przychodzą nam naturalnie.  Pozwólmy introwertykom odnieść sukces, a jednocześnie pozostać sobą.

Autor: Ewa Jochheim