Jak wybrać dobrego coacha, który nie będzie szarlatanem?

Pojawiają się znienacka i obiecują gruszki na wierzbie. Sprawią, że niezależnie od pogody zawsze będzie chciało ci się chcieć. Czym różni się coaching od szarlataństwa? Jakie kompetencje oferują dobrzy coachowie i czym kierować się przy wyborze profesjonalnego coacha?.

Można odnieść wrażenie, że zawód coacha ma już za sobą czasy swojej świetności. Moment, kiedy każdy chciał zostać “duchowym przewodnikiem” obiecującym bogactwo i zerwanie z nudną i męczącą rzeczywistością już minęły. Wypaczenie tego zawodu mogło mieć miejsce, ponieważ w zmieniających się strukturach wewnętrznych firmy zaczęło rosnąć zapotrzebowanie na osoby zarządzające, takie jak menedżerowie czy kierownicy. Ponadto coachowie doskonale znają mechanizmy, które rządzą zwykłym pracownikiem, dla którego codzienność to szybka kawa, mnóstwo deadline’ów i często zaniżone wynagrodzenie. W tym wypadku mówienie, że sukces i szczęście w życiu zależy od nastawienia może stać się smakowitym kąskiem, dla tych, którzy szybko chcą coś zmienić. 

Istnieje również wiele książek, które obiecują nam bogactwo w pięć minut, jeśli tylko zaczniemy wstawać wcześnie rano i inaczej myśleć. Pod otoczką chwytliwej historii i rozlazłych ogólnikowych treści popularyzuje się propagandę sukcesu owiniętą w chwytliwy frazes “jeśli tylko zechcesz”. Wielu samozwańczych coachów nie ma również odpowiedniego wykształcenia, nie mówiąc już o doświadczeniu, a wiedzę czerpią zwykle z wątpliwych merytorycznie książek. Tego rodzaju trenerzy nie podchodzą do problemu holistycznie, ale często polecają mało znaczące zmiany w życiu jako kluczowe dla przełomu, którego klient ma doświadczyć.

Jak zostać coachem a nie szarlatanem?

Kompetencje dobrego coacha będą na wagę złota dla osób na stanowiskach zarządzających. Prawdziwy kompetentny coach nie będzie dobierał ogólnych technik pracy do wszystkich, ponieważ coś, co działa w jednym przypadku, przy kolejnym kliencie zupełnie się nie sprawdzi. Do kompetencji dobrego coacha należą: prowadzenie sesji w małych grupach lub diadach i  dostosowywanie strategii działania. Jedną z kompetencji dobrego coacha jest szczera rozmowa z osobą, która tego potrzebuje. Twój coach nie musi być milionerem w wyprasowanym lśniącym garniturze, aby wykonywać dobrze swoją pracę. Niestety amatorski coaching daje się we znaki prawdziwym profesjonalistom, a certyfikaty coachingowe wydawane są przez różne instytucje. Wartościowe są te wystawione przez International Coach Federation czy European Mentoring and Coaching Council.

Jak wybrać dobrego coacha?

Coach podczas sesji indywidualnej bądź grupowej porusza takie zagadnienia, jak podniesienie efektywności pracy rozwój kariery i obszarów związanych z biznesem, relacje interpersonalne, relacje w rodzinie, rozwój osobisty, finanse, zdrowie i wiele innych zagadnień znajdujących się w kręgu zainteresowania lub potrzeb klienta. Relacja między coachem a klientem jest partnerska. Ważne dla procesu, który przechodzi klient jest wyznaczenie konkretnych celów, z którymi chciałby pracować. Kompetencje coacha pozwalają mu opracować osiągalne i mierzalne cele oraz najskuteczniejsze i realistyczne działania. Rolą kompetentnego coacha jest słuchanie, zadawanie pytań w taki sposób, by to klient sam doszedł do rozwiązania, a także pokierowanie rozmową w taki sposób, by klient czerpał z własnych zasobów. 

Podstawami coachingu według Miltona Ericksona, które kompetentny coach powinien respektować są:

  1. Ludzie są ok tacy, jacy są – każdy jest niepowtarzalny i to też jest w porządku. 
  2. Ludzie już mają wszystkie zasoby jakich potrzebują – celem coachingu jest ich odkrycie. 
  3. Człowiek zawsze dokonuje najlepszego wyboru w danym momencie – trafność decyzji weryfikuje czas, ale w chwili jej podjęcia była to najlepsza z możliwych opcji. 
  4. Każdemu zachowaniu towarzyszy pozytywna intencja – mimo że pozytywna intencja nie musi mieć pozytywnego rezultatu. 
  5. Zmiana jest nieunikniona – każda sesja coachingowa wnosi coś nowego i powoduje zmianę. 

Warto też sprawdzić jakie certyfikaty posiada nasz coach oraz poświęcić czas na poszukiwanie właściwej osoby. Nie musimy decydować się od razu na współpracę. Można pierwszą sesję poświęcić na sprawdzenie, czy relacja nam odpowiada i czy jest to osoba, którą chcemy obdarzyć zaufaniem. Warto również pamiętać, że kompetencją coacha nie jest dawanie rad, a towarzyszenie w poszukiwaniu rozwiązań.

Autor: Katarzyna Janas