Jak zabrać głos i zbudować pewność siebie?

Pewność siebie to jest jedną z ważniejszych cech w biznesie. Każdy z nas jest inny i różnimy się między sobą także pod względem zdobywania aprobaty społecznej. Czasami jednak wysoka potrzeba Uznania może oznaczać dla nas niepotrzebny stres i zbyt dużą uwagę poświęcaną temu, co myślą o nas inni. Jak zbudować pewność siebie, która będzie z nami niezależnie od kontekstu?

Pewność siebie jest bardzo ważna w biznesie szczególnie, kiedy patrzymy z perspektywy lidera. Wysoka samoocena pozwala nie tylko budować zaufanie do siebie, ale także do innych osób, z którymi pracujemy. W kontekście płci temat jest ten szczególnie ważny, ponieważ, jak pokazują badania, nawet kontrolując takie aspekty jak edukacja, kobiety wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni. Według badań na pewność siebie wpływa wiele czynników, w tym region i sektor, jakim zarządzamy. Wysoka samoocena pozwala nam także lepiej sprzedawać produkty, reklamować je oraz sprostać wielu wyzwaniom czy nietypowym sytuacjom. Trudno więc dziwić się, że biznes oczekuje pewnych siebie wyjadaczy. Jednak co zrobić, kiedy nasz profil motywacyjny różni się od stawianych nam oczekiwań?

Motywatory a pewność siebie

Natężenie niektórych motywatorów może sprawić, że pewność siebie będzie łatwiejsza bądź trudniejsza do osiągnięcia. W tym aspekcie szczególnie istotne jest Uznanie. Niskie natężenie tego motywatora wpływa pozytywnie na wysoką samoocenę. Uznanie jest miarą pewności siebie; pokazuje, na ile istotna jest dla nas akceptacja ze strony innych lub kiedy ze spokojem zniesiemy jej brak. Wysoką samoocenę najłatwiej wypracujemy przy niskim lub umiarkowanym natężeniu tego motywatora. Wysokie Uznanie może natomiast powodować, że potrzeba walidacji ze strony otoczenia jest tak silna, że będziemy bardzo przejmować się tym, co na temat naszych działań myślą inni. Wysokie Uznanie może ograniczać swobodę działań, ponieważ ciężko będzie robić nam coś wbrew woli innych i bez ich aprobaty. 

Zbyt wysoka samoocena, czy jest problemem? 

Realistyczna ocena własnych możliwości pozwala m.in. wyznaczać realistyczne wyzwania. Zbyt niska samoocena wzbrania ludzi przed podejmowaniem ryzyka, natomiast zbyt wysokie Uznanie w połączeniu z niskim natężeniem motywatora Spokój może prowadzić do impulsywnych, nieprzemyślanych decyzji, które mogą sporo nas kosztować. Nierealistycznie wysoka samoocena może być też przejawem narcyzmu, a zbyt wysokie wymagania i nieprzemyślane decyzje mogą prowadzić do porzucania projektów lub braku możliwości ich realizacji. 

Akceptacja mocnych stron, dlaczego to takie trudne?

  • Wielu z nas uważa, że akceptowanie swoich mocnych stron oznacza bycie nieskromnym, a skromność jest cechą bardzo pozytywnie wartościowaną w naszej kulturze. Niestety często nie kończy się tylko na braku akceptacji, a koncentrowaniu uwagi tylko na naszych negatywnych cechach. To, że doceniasz swoje osiągnięcia nie oznacza, że jesteś nieskromny. 
  • Obawa przed spoczęciem na laurach może być kolejnym powodem mówienia i myślenia o sobie źle. Boimy się, że jeśli odpuścimy sobie choć na trochę to wypadniemy z wyścigu o perfekcję i lepsze zarobki. Tylko po co się ścigać z innymi? Ścigaj się z samym sobą i nie zapomnij docenić swojego wysiłku. Zasługujesz na to!
  • Niektórzy obawiają się również, że ich pewność siebie przerodzi się w arogancję. Wysoka, stabilna samoocena i bycie zadufanym w sobie narcyzem to dwie oddalone od siebie rzeczy. Nie zapomnij od czasu do czasu się pochwalić – zarówno przed innymi, jak i przed samym sobą. 

Jak budować pewność siebie?

Żeby ukształtować pewność siebie najpierw najlepiej ćwiczyć akceptację. Nie tylko zalet, ale także słabości i wszystkiego, co składa się na twoje “ja”.

Przypomnij sobie tę sytuację, kiedy podczas spotkania musiałeś zabrać głos bądź zaprezentować swój projekt. Czujesz skurcz w żołądku, do głowy zaczynają napływać myśli o emocjach, lękach i niepewności. Irytacja i ignorowanie swojego stanu emocjonalnego jest jedną z gorszych strategii, jakie możemy przyjąć. Akceptacja stanu, w którym się znajdujesz pomoże zrozumieć emocje i szybciej sobie z nimi poradzić.

  • Nie oddzielaj reszty organizmu od głowy. Zwróć uwagę na to, co mówi ci twoje ciało. Ból brzucha, nudności, bóle głowy to objawy stresu. Wsłuchaj się w swoje ciało. Zastanów się, jaki rodzaj napięcia ci towarzyszy i staraj się rozluźnić. 
  • Uświadom sobie swoje mocne strony, bo każdy je posiada! Nie ma osoby bez zasobów, z których mogłaby skorzystać – poznaj je i staraj się z nich korzystać. 
  • Akceptacja nie oznacza, że twoje wybory i zachowania będą bezbłędne. Brak pewności siebie i stres mogą sprawić, że nie wypadniesz tak dobrze, jak oczekiwałeś. Warto pomyśleć wówczas o tym, że błędy są naturalną rzeczą i jest to kolejna lekcja, która przybliża cię do poprawy sytuacji.

Autor: Ewa Jochheim