Przyszłość pracy, a może praca przyszłości; jak badania potrzeb pomagają w skutecznym zarządzaniu?

Pandemia Covid-19 nakłada na managerów obowiązek  przemyślenia, jak, gdzie i kiedy ludzie będą wykonywać swoje obowiązki. Świat pracy ewoluuje do nowego systemu, w którym miliony ludzi, od pracowników biurowych po dyrektorów generalnych, pracują z domu i innych odległych miejsc. W jaki sposób narzędzia do badania potrzeb i motywacji mogą pomóc nam w skutecznym zarządzaniu?

Wiele firm na początku roku optymistycznie zaplanowało harmonogram powrotu do pracy, dopasowało działania do mających funkcjonować normalnie szkół i przedszkoli. Jednak stan przypominający ten sprzed pandemii bardzo szybko się skończył i coraz więcej organizacji zaczęło postrzegać nowe modele pracy zdalnej i hybrydowej jako stałe. Decyzje podejmowane przez firmy są jednak bardzo spontaniczne, co skłania nas do zastanowienia, na ile wynikają one z naiwnego czekania na powrót do stanu sprzed pandemii i nadziei na szybkie wynalezienie szczepionki, a kiedy możemy mówić o strategicznych, głęboko przemyślanych decyzjach? 

  • Jakie pytania warto sobie zadać przechodząc w tryb pracy zdalnej?
  • Czego chcą klienci i jak możemy pomóc im to osiągnąć?  
  • Czego chcą i potrzebują pracownicy (np. elastyczność, przejrzystość, relacji i więzi, samodzielności, rozwoju itp.)?
  • Jak możemy trafnie i rzetelnie odpowiedzieć na nasze wątpliwości? 
  • W jaki sposób skutecznie zbadamy potrzeby klientów i pracowników, następnie dopasowując do nich podejmowane przez firmę działania?

Z pomocą przychodzą narzędzia, które pozwalają przeprowadzić analizę potrzeb i motywacji online. Można je zastosować w obu grupach, zarówno klientów, pracowników indywidualnych, jak również całych zespołów.  Badania pozwalają zdiagnozować motywację, a jednocześnie są możliwe do wykonania zdalnie, bez potrzeby naginania reżimu sanitarnego. Managerowie dzięki temu zyskują jasny obraz obu grup, dowiadują się co łączy, a co dzieli pracowników w poszczególnych zespołach i w jaki sposób na podstawie tej wiedzy można opracować spójne działania względem pracowników i klientów.  

W jaki sposób znajomość potrzeb kształtuje podejmowane działania?

  • Jeśli okaże się, że większość ludzi w zespole będzie ma dużą potrzebę kontaktów społecznych to organizowanie pracy musi uwzględniać fizyczne spotkania w biurze i nie może w 100% przejść na pracę zdalną. W takiej sytuacji wręcz konieczne będzie uwzględnienie czynnika społecznego. 
  • Pracownicy o dużej potrzebie bezpieczeństwa (wg badań prowadzonych przez IDS Publishing w 2018 r. ludzie w Polsce mają podwyższoną potrzebę bezpieczeństwa w stosunku do innych nacji objętych badaniami, np. USA, Niemcy) docenią warunki pracy, które pozwalają im czuć się bezpiecznie: stałość i pewność wynagrodzenia- bezpieczeństwo finansowe, brak narażania się na infekcje- bezpieczeństwo zdrowotne itp. W tym wypadku praca zdalna będzie pożądanym rozwiązaniem. 

Dzięki badaniu potrzeb możemy poznać talenty naszych zespołów i dzięki temu zorganizować firmę na nowo w zupełnie nowym systemie pracy.

Projektowanie pracy przyszłości; na co warto zwrócić uwagę?

  1. Jak wyglądało nasze zaangażowanie i produktywność od początku pandemii? 
  2. Czy nasi klienci są dalej z nami, czy też przenieśli się podczas pandemii do innych firm?
  3. Jeśli klienci przenieśli się, to gdzie i dlaczego?
  4.  Ilu i którzy z naszych klientów chcą wrócić, gdy będzie to bezpieczne, a którzy wolą nowe sposoby uzyskiwania dostępu do naszych produktów i usług? 
  5. Czy pozyskaliśmy nowych klientów od czasu pandemii? 
  6. Jakie są preferencje naszych pracowników w zakresie elastyczności pracy? 
  7. W jaki sposób poglądy liderów wyższego szczebla różnią się od poglądów pracowników pierwszej linii i menedżerów? 
  8. Jak radzą sobie nowi pracownicy, którzy przyszli do firmy podczas pandemii?
  9. Czy i jakie sukcesy odnieśliśmy podczas pandemii – co napędzało te sukcesy? 
  10.  Z jakiej wiedzy, umiejętności, procedur pracy i rytmu korzystali najlepsi pracownicy? 

Warto przemyśleć powyższe pytania oraz wskazówki, triki, skróty i lekcje, których możemy się nauczyć od tych, którzy na rynku radzili sobie świetnie, odkąd pandemia zmieniła sposób naszej pracy. Warto obserwować konkurencję w poszukiwaniu inspiracji. Możemy również pomyśleć o pandemii w kategorii nowych scenariuszy pracy i nowych możliwości. 

W zależności od tego, jakie osoby mamy w zespole, warto opracować szereg opcji, które umożliwią wybór najbardziej odpowiedniej metody pracy ludziom o różnej motywacji. Możemy zaproponować pracownikom np. dwa lub trzy dni pracy zdalnej w tygodniu, a może tydzień w miesiącu na miejscu w biurze. 

Odpowiedzmy sobie na pytanie, kiedy potrzebne jest pokrywanie się harmonogramów poszczególnych zespołów? Jak zarządzać codziennymi potrzebami firmy? Czy udział w pewnych przedsięwzięciach będzie dobrowolny czy obowiązkowy? Jak radzić sobie z pracownikami, którzy chcą mieć biuro elastycznie do dyspozycji bez konkretnie ustalonych dni i godzin pracy? W jakim stopniu pracownicy zdalni powinni otrzymywać rekompensatę za sprzęt domowy lub koszty przestrzeni coworkingowej? 

Znajdź odpowiedź na powyższe pytania, weź pod lupę swój zespół, poznaj go na nowo i zwiększ szanse swojej organizacji na rozwój w nowych czasach. 

Autor: Katarzyna Janas