Szczęśliwy zespół to zaangażowany zespół. Dlaczego warto dbać o wellbeing w pracy?

Według statystyk 2/3 pracowników doświadcza uczucia stresu przed pójściem do pracy w poniedziałek. Lęk przed poniedziałkowym powrotem do pracy nazywa się syndromem niedzielnego popołudnia. Gdy praca dostarcza nam dużo stresu możemy zastanawiać się czy jest to wina systemu czy naszych wewnętrznych oczekiwań. Jedno jest pewne – szczęśliwy pracownik to dobry pracownik. Właśnie dlatego powinniśmy coraz częściej przyglądać się tematowi dobrostanu (wellbeing) w pracy.

Wellbeing to w najprostszym tłumaczeniu poczucie fizycznego i psychicznego zadowolenia. Wzrost poziomu motywacji do pracy jest ściśle związany z dobrym samopoczuciem. Wpływają na nie warunki pracy takie jak komfortowa przestrzeń zapewniona przez pracodawcę, podział obowiązków adekwatny do umiejętności i stanowiska, atmosfera w pracy i relacje. 

Z badań ICN Research wynika, że już 24% firm wykorzystuje trend dbania o zdrowie pracownika przez aplikowanie programów prozdrowotnych. Firmy mają coraz większą świadomość, że radzenie sobie z obowiązkami w pracy zależy nie tylko od kondycji fizycznej pracowników, ale przede wszystkim psychicznej. 

Czuwanie nad wellbeing w pracy jest bardzo istotne jeśli chcemy, aby nasz zespół by kreatywny i wydajny. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się Well-Being index opracowanemu przez Insytut Gallupa, który składa się z 5 elementów:

  • purpose – poczucie celu i satysfakcji z pracy,
  • social – dobre relacje i przyjazna atmosfera,
  • financial – zadowolenie z wynagrodzenia,
  • community – świadomość bycia częścią zespołu,
  • physical – zdrowie i dobra kondycja.

 Niestety tylko 7% dorosłych osiąga dobrostan we wszystkich 5 aspektach, a 30% badanych uważa, że żaden z elementów nie jest zaspokojony. Mimo to regularne sprawdzanie czy nasi pracownicy podpisują się pod wyżej wymienionymi wymiarami pozwoli nam kontrolować wellbeing w pracy. Indeks jest też dobrym punktem wyjścia dla przeprowadzenia rozmowy na temat dobrostanu. 

W jaki sposób zadbać o wellbeing naszego pracownika?

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Queensland pokazują, że gwar i brak intymności zakłócają aktywność mózgu i powodują zaburzenia koncentracji. Przebywanie w przestrzeni, gdzie mamy dostęp do zbyt wielu bodźców powoduje, że pracownicy tracą na swojej efektywności. Open space, który jest pułapką i wyzwaniem dla intymności, własnej przestrzeni i ciszy będzie szczególnie dotkliwy dla osób o niskim natężeniu motywatora Kontakty społeczne. Są to osoby, które nie potrzebują wielu interakcji do szczęścia, a ich nadmiar wywołuje u nich jeszcze większe zmęczenie i rozdrażnienie. Warto zaaranżować przestrzeń w taki sposób, aby była ona przyjemna dla osób o różnych potrzebach i zwrócić uwagę na odpowiednią temperaturę, kolory czy światło. Zarządzanie przestrzenią w trosce o wellbeing powinno uwzględniać różne funkcje pełnione w pracy: osobne miejsce do pracy w skupieniu, pracy zespołowej czy spotkań. 

Dbanie o wellbeing pracownika to także edukacja. Aspekty takie jak aktywność fizyczna, odżywianie, umiejętność odpoczywania czy kontroli emocji są niesamowicie ważne w dbaniu o wellness. Warto pomyśleć o edukacji w temacie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Organizacja szkoleń na temat wpływu odżywiania na pracę mózgu czy poziom energii może być szczególnie interesująca dla osób o wysokim natężeniu motywatora Jedzenie. Podobnie konkursy na najbardziej aktywne zespoły w firmie mogą zainteresować osoby o wysokim natężeniu motywatora Aktywność fizyczna. Szkolenia na temat efektywnych przerw w pracy oraz sposobu organizacji pracy trafią szczególnie do osób o wysokiej potrzebie Ciekawości i Spokoju. 

Mówiąc o wellbeing w pracy warto wspomnieć jak ważne jest dla pracowników uznanie ze strony pracodawcy. Wpływa ono nie tylko na większe zaangażowanie w pracę, ale także na satysfakcję i chęć podejmowania nowych wyzwań. W tym aspekcie nagradzanie nie tylko zwiększa motywację, ale także wpływa na lepsze samopoczucie. Korzyści związane z nagradzaniem przez szefa będą szczególnie widoczne u osób o wysokim natężeniu motywatora Uznanie, które potrzebują nieco więcej aprobaty społecznej niż inni pracownicy. 

Autor: Ewa Jochheim