Wypalenie Zawodowe: Zapobiegaj Wypaleniu Zanim się Wypalisz


Nie musisz czekać aż będziesz na deskach, żeby zmienić sprawy na lepsze w miejscu pracy. Te małe zmiany spowodują wielką ZMIANĘ.

Według Światowej Organizacji Zdrowia  wypalenie jest zawodowym fenomenem.

Jednak to, że wypalenie dotyczy miejsca pracy lub jest spowodowane pracą nie oznacza, że nie powinieneś mu zapobiegać w czasie poza zawodowymi obowiązkami. Jako time management coach, zauważyłam że zapobieganie wypaleniu to przede wszystkim życie w zgodzie z własnym ciałem, osobowością i rzeczywistością. Nie potrzebujesz pracy marzeń. Potrzebujesz za to znaleźć czas na zadbanie o swoje zdrowie, na robienie nowych rzeczy i na poznanie sensu własnego celu.

Im bliżej żyjesz w zgodzie ze swoją własną prawdą, tym mniej jesteś narażony na wypalenie.

Nie mogę Ci zagwarantować tego, że podążając za prostymi strategiami poniżej, nigdy nie doświadczysz wypalenia. Ale mogę zagwarantować, że znacząco zredukujesz  prawdopodobieństwo jego wystąpienia oraz to, że wrócisz do życia zawodowego dużo szybciej, jeśli już zdecydujesz się na przerwę związaną z wypaleniem.

Wypalenie: Twoje ciało

Twoje ciało zostało zaprojektowane tak, aby mogło się samodzielnie odnawiać i reperować. Kiedy więc zaczynasz odczuwać wpływ wypalenia — przewlekłe zmęczenie, odklejenie od obowiązków w pracy, a być może nawet przybycie kilku kilogramów wagi i schorzenia spowodowane stresem — to oznaka tego, że wymagania względem Twojego ciała przekraczają jego zdolność do akomodacji. Spełnianie potrzeb własnego organizmu jest fundamentem prewencji wypalenia zawodowego. Możesz zredukować wyczerpanie energetyczne powiązane z wypaleniem oraz wesprzeć odnowę organizmu, priorytetyzując trzy uniwersalne bazowe potrzeby: sen, dietę i ruch.

Sen spełnia wiele ważnych ról, wliczając regulację nastroju, oczyszczanie mózgu z produktów przemiany materii i odnawianie energii w naszych komórkach. To dlatego niewłaściwa higiena snu jest  jednym z czynników ryzyka wpływających na pojawienie się wypalenia, a poprawienie jakości snu może pomóc w rekuperacji i powrocie do pracy nawet osobom z kliniczną postacią wypalenia.

Po pierwsze, powinieneś wiedzieć ile snu potrzebujesz.  Narodowa Fundacja Snu rekomenduje pomiędzy siedem a dziewięć godzin snu to nine hours of sleep dla większości dorosłych, ale może to również oznaczać, że adekwatne będzie jedynie sześć lub nawet dziesięć godzin w zależności od indywidualnych potrzeb. Celem będzie doprowadzenie organizmu do stanu najwyższej energii w ciągu całego dnia.  A jako bonus, powinieneś się poczuć szczęśliwszym, co może zniwelować cynizm związany z wypaleniem.

Wydłużanie czasu spędzonego we śnie to całkiem prosta matematyka: możesz albo iść wcześniej do łóżka, wcześniej wstać albo zrobić obie te rzeczy. Jeśli masz problemy z zarządzaniem własnym czasem, możesz ustawić sobie przypomnienie o wyłączeniu wszystkich sprzętów elektronicznych na co najmniej na 30 minut przed planowanym pójściem spać. To będzie ten moment, w którym pojawi się silna pokusa żeby nie kłaść się wraz z alarmem.

Jedną ze strategii motywowania się do wcześniejszego snu jest pamiętanie o tym jak fatalnie czujesz się na drugi dzień gdy jesteś wyczerpany, a jak dobrze czujesz się gdy jesteś wypoczęty.

Nastrój i poziom energii zależne są również od tego co wkładasz do ust. Unikaj pożywienia, które powodują, że czujesz się ociężały i zmęczony. Próbuj jeść lżejsze, zdrowsze pokarmy, które podnoszą poziom Twojej energii. Jedzenie mniejszych posiłków, ale za to częściej również może pomóc w utrzymaniu wysokiego poziomu energii.

Jeśli więc zorientujesz się, że jesteś bardziej negatywnie nastawiony do swojej pracy w podobnych godzinach dnia, powinieneś zdecydować czy należałoby częściej spożywać posiłki. Wielu z moich klientów coachingowych zapominało zupełnie o jedzenie, co przekładało się na deficyt energetyczny już przed południem. Dla niektórych z nich bardzo pomocne było zbudowanie rutyny wokół przygotowania i zapakowania posiłków wieczorem poprzedniego dnia. Kiedy jesteś szczery odnośnie paliwa, które Twój organizm potrzebuje żeby czuł się zdrowy i szczęśliwy, pomagasz stworzyć bufor przeciwko potencjalnemu wypaleniu.

I wreszcie, desygnowanie czasu na ruch przynosi kolejną sposobność aby skalibrować nasze ciała i umysły.  Nawet pieć minut ćwiczeń na powietrzu może mieć duże znaczenie psychologicznie. A jeśli możesz poświecić na ćwiczenie 20 do 30 minut dziennie, możesz wypłynąć na zdrowie psychiczne. Dla przykładu, kiedy przytrafia mi się coś stresującego, staram się wyjść na spacer lub przebieżkę wokół dzielnicy tak szybko jak to możliwe, żeby usunąć z mojego ciała negatywną energię. Nie tylko pomaga mi to zredukować negatywne emocje ale także uspokaja umysł tak, że mogę pracować w skupieniu przez pozostałą część dnia. Przemyślenie trudnych sytuacji jest ważne, jednak czasami jedynym sposobem uwolnienia emocji, jest ich fizyczne uwolnienie.

Wypalenie zawodowe. Artykuł ukazał się w listopadowym [2019] wydaniu The New York Times.