Zakładam firmę. Jak wybrać partnera do współpracy?

Hewlett i Packard, Bill Gates i Paul Allen, Steve Jobs i Steve Woznak, żaden z nich daleko by nie zaszedł bez drugiego. Po czym poznać dobrego partnera biznesowego? Jakimi cechami powinien się wyróżniać? O czym warto pamiętać planując współpracę? Dobry partner biznesowy powinien przede wszystkim współgrać z naszym profilem motywacyjnym. 

Partner biznesowy, czy w ogóle jest nam potrzebny?

Wiele osób nie chce zakładać biznesów w pojedynkę. Doświadczenie pokazuje, że mając dobrego partnera biznesowego łatwiej prowadzi się firmę. Posiadanie osoby, z którą można budować biznes w oparciu o zaufanie, z którą możemy przedyskutować trudne decyzje i która będzie dla nas wsparciem jest nieocenione. Jeżeli partner jest pomocny, stres i odpowiedzialność związane z prowadzeniem firmy rozkłada się na dwie osoby. Z drugiej strony, jeśli osoba, z którą dzielimy interesy nie będzie dobrze dopasowana do cech naszej osobowości, biznes zamiast 2 razy łatwiejszy stanie się naszą najcięższą kulą u nogi. Jeżeli decydujemy się na współpracę powinniśmy starannie dobierać partnera. 

Szefowie firm zapytani o największe ryzyko związane z biznesową współpracą wymieniają kłótnie, niezgodność wartości oraz słabą komunikację. Badanie przeprowadzone przez McKinsey & Company pokazuje, że najważniejsze w odniesieniu sukcesu są spójność celów, efektywna komunikacja i zaufanie. Jednocześnie to właśnie tych zmiennych najbardziej brakowało w odniesionych przez firmę porażkach. Co ciekawe, jeśli chodzi o dobór partnera biznesowego, istotny jest nawet czynnik kulturowy. Badania pokazują, że w kulturze zachodniej potencjał partnera biznesowego określa się na podstawie zaufania, natomiast kultury wschodnio – azjatyckie skupiają się głównie na ich kompetencji.  

Podobieństwa się przyciągają

Dobór partnera biznesowego jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na sukces naszej firmy. Im lepiej ludzie pasują do siebie osobowościowo tym większe prawdopodobieństwo, że współpraca przyniesie wymarzone owoce. Niektórych może to dziwić, ale zbyt często wybór partnera pada na przypadkową osobę, której nie znamy zbyt dobrze. Z drugiej strony zakładanie firmy z osobą, którą bardzo dobrze znamy i z którą łączą nas bliskie relacje wcale nie uratuje nas od katastrofy. Pierwsze kroki w biznesie bywają trudne, szczególnie na początku potrzeba dużo samozaparcia i otwartej, bezpośredniej komunikacji, o które czasem trudno wśród rodzinnych i przyjacielskich grzeczności. Trudność w znalezieniu odpowiedniego partnera polega na tym, że dobry partner powinien posiadać podobny system wartości i potrzeby, a jednocześnie różnić się w pewnych kwestiach, aby uzupełniać się w zadaniach. 

W 1976 roku, wówczas 21-letni Steve Jobs, 25-letni Stephen Wozniak oraz 41-letni Ronald Gerald Wayne, założyli firmę Apple. Bardzo szybko okazało się jednak, że Gerald nie jest skłonny do podejmowania ryzyka, które było nieuniknione przy zakładaniu firmy i wycofał się z interesu. Wozniak i Jobs dość mocno różnili się od siebie, co prowadziło do wielu konfliktów. Mimo to firma nie mogłaby powstać, gdyby nie komplementarność tych dwóch genialnych umysłów.  

Jakie potrzeby są kluczowe dla współpracy w biznesie?

  • Niezależność – jeżeli mamy małą lub średnią potrzebę niezależności, oznacza to, że istotne w naszym życiu są współpraca i budowanie więzi. Współzależność jest doskonałą potrzebą wspomagającą budowanie zespołu, jednak w prowadzeniu firmy potrzebna jest osoba, która sprawnie podejmuje decyzje. Osoby o niskim natężeniu tego motywatora mają tendencje do “przegadywania” tematów i notorycznie pytają innych o zdanie. W tej sytuacji osoba o dużej potrzebie niezależności może odciążyć nas z tej odpowiedzialności.  
  • Uznanie – jeśli posiadamy dużą potrzebę uznania, powinniśmy szukać partnera na drugim biegunie. Osoby z małą lub przynajmniej średnią wartością tego motywatora, poradzą sobie lepiej z prowadzeniem trudnych rozmów, łatwiej zwolnią pracownika, który wyraźnie szkodzi firmie, czy odzyskają pieniądze z niezapłaconych rachunków. Nie chodzi o bycie bezwzględnym, a o konsekwencję, która niezależnie od opinii otoczenia, pozwala trzymać nasz biznes w ryzach. Kiedy myślę o wysokim uznaniu przypomina mi się sytuacja z pewnej firmy, w której doradzałam dwóm partnerom. Po przyjściu na spotkanie jeden z nich przywitał mnie i zaraz po tym pożegnał. Znikając w drzwiach powiedział: „Mój partner musi zwolnić pracownika, a ja nie mogę na to patrzeć i bardzo źle się z tym czuję. Jednocześnie wiem, że jest to konieczne dla firmy. Dlatego biorę dzień urlopu.”.
  • Spokój – jeśli mamy dużą potrzebę spokoju powinniśmy poszukać partnera, u którego ten motywator przybiera średnie bądź niskie wartości. Duża potrzeba spokoju może blokować nas w podejmowaniu decyzji i skłaniać do rezygnacji z dobrych decyzji na rzecz bezpieczeństwa. Prowadząc firmę nie mamy możliwości zabezpieczyć się na każdą ewentualność, trzeba działać szybko i zdecydowanie.
  • Kontakty społeczne – przynajmniej jeden z dwójki partnerów powinien cechować się średnim bądź wysokim natężeniem tego motywatora. Kontakty społeczne są ważne ze względu na networking, pozyskiwanie nowych kontaktów czy częste rozmowy z klientami. Jeżeli obaj partnerzy będą introwertykami, nawiązanie kontaktu, który jest niezwykle ważne w prowadzeniu firmy, może okazać się zbyt trudne.  
  • Porządek – z doświadczenia wiem, że najlepszym duetem są osoby o odmiennych wartościach w zakresie tej potrzeby. Dzięki temu jeden z partnerów może dbać o rutynowe, powtarzalne zadania, podczas gdy drugi weźmie na siebie rolę bardziej kreatywną. 
  • Ciekawość – podobnie jak w przypadku motywatora porządek, najlepiej funkcjonujący partnerzy posiadają różne wartości tego motywatora. Podczas gdy jedna osoba poszukuje informacji, jest ukierunkowana na zdobywanie i poszerzanie wiedzy, druga zajmuje się wdrażaniem teorii w praktykę. 

Każda z wyżej wymienionych potrzeb może być zaspokajana na wiele sposobów w zależności od możliwości i upodobań danej osoby. Niezależnie od profilu motywacyjnego najważniejszą cechą dobrej współpracy jest otwarta komunikacja. Założenie i prowadzenie firmy to poważna decyzja, którą powinniśmy dokładnie przemyśleć. Zanim zdecydujemy się na ten krok powinniśmy dokładnie przeanalizować nasze wspólne potrzeby. Partner biznesowy to nasz drugi związek, w którym razem troszczymy się o wspólny interes. Warto znaleźć balans między tym co nas różni i łączy, a co najważniejsze szczerze rozmawiać.

Autor: Katarzyna Janas