6 cech pokolenia Z
Choć do generacji Z przylgnęło mnóstwo cech i przekonań, to mają one raczej anegdotyczny charakter. Tak twierdzi Wikipedia uzasadniając, że w tym obszarze brakuje badań naukowych. Otóż nie. Już nie brakuje. Ujawniamy tu sześć cech generacji Z, które znalazły potwierdzenie naukowe! Czym charakteryzują się post-millenialsi?
Generacja Z jest z nami od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych ale uwagę poświęcamy jej od niedawna. Dlaczego? Dopiero od kilku lat pokolenie Z jest na rynku pracy. I już zdążyło stać się nie lada wyzwaniem dla pracodawców, menedżerów i działów HR! „Zetki” są trochę inni, bo dorastali w zupełnie innych czasach. Nie znają świata bez internetu i technologii. Dlatego tym bardziej warto wiedzieć, jakie cechy odróżniają post-millenialsów od poprzednich generacji.
Charakterystyka pokolenia Z
1. Wolą praktykę od teorii. Lubią szybko przechodzić do działania. W porównaniu do poprzednich generacji, mniej chętnie oddają się intelektualnym dyskusjom i mniej chętnie dokonują szczegółowych analiz. W badaniu Reiss Motivation Profile® osiągali niższe natężenie motywatora Ciekawość.
2. Gromadzą zamiast wyrzucać. Na tle poprzednich generacji są bardziej maksymalistami, którzy do dobrego samopoczucia potrzebują otaczać się większą ilością rzeczy. Osiągali wyższe natężenie motywatora Gromadzenie.
3. Mają partnerskie podejście do osoby z którą są w związku i do swoich dzieci. W tych relacjach potrzebują więcej przestrzeni niż poprzednie pokolenia. Osiągali niższe natężenie motywatora Rodzina.
4. Lubią jeść. W porównaniu do poprzednich generacji, jedzenie i delektowanie się posiłkami ma dla nich większe znaczenie. W diagnozie RMP osiągali wyższe natężenie motywatora Jedzenie.
5. Rywalizują i porównują się z innymi. Z większą przyjemnością wchodzą w sytuacje wymagające konkurowania i wygrywania. W porównaniu do poprzednich pokoleń, rzadziej szukają harmonii i konsensusu. Osiągali wyższe natężenie motywatora Rewanż.
6. Są bardziej wrażliwi na stres. Potrzebują więcej spokoju, bezpieczeństwa i przewidywalności, niż poprzednie pokolenia. Osiągali wyższe natężenie motywatora Spokój.
Tych sześć różnic zaobserwowano wyłącznie u pokolenia Z. Żadna z wcześniejszych generacji (baby boomers, X, milenialsi) na tle innych pokoleń nie ujawniła istotnych różnic. Wnioski o których tu czytasz, opierają się na analizie wyników kwestionariusza Reiss Motivation Profile®, zebranych w ciągu dwudziestu lat od ponad 135 tysięcy osób.
Pokolenie Z – jak motywować?
Statystycznie rzecz biorąc, jeśli masz do czynienia z przypadkową osobą z pokolenia Z, to unikaj intelektualnych dyskusji, nie zmuszaj do wyrzucania rzeczy i nie zamęczaj rozmowami o rodzinie. Możesz też spróbować jakiejś rywalizacji ale zadbaj o bezpieczne warunki! No i zjedzcie coś dobrego. Jeszcze raz podkreślmy – statystycznie rzecz biorąc.
A jeśli naprawdę zależy ci na skutecznym motywowaniu generacji Z, postaw na indywidualizację. Dlaczego indywidualne podejście? Bo wśród „Zetek” również będą bardzo rodzinni, harmonijni intelektualiści, odporni na stres i nie przywiązujący się do gromadzenia rzeczy. Statystycznie będzie ich nieco mniej, niż w poprzednich pokoleniach, ale zapewniamy, że istnieją!
Autor: Małgorzata Burkat