Employer Branding – jak zadbać o wizerunek marki pracodawcy?
Sukces firmy zależy od pracowników – jeśli uda się przyciągnąć, zatrzymać i zaangażować tych najbardziej utalentowanych, zysk będzie jedynie kwestią czasu. Dlatego kształtowanie pozytywnego wizerunku marki pracodawcy jest niezwykle ważnym procesem. Co ważne, uznanie wśród pracowników, kandydatów na pracowników, ale też partnerów biznesowych stanowi o sile marki. Jak się za to zabrać z głową?
Spis treści:
Czym jest employer branding i dlaczego pracodawcy go potrzebują?
Employer branding (EB) to proces budowania atrakcyjnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Chodzi o to, aby potencjalni kandydaci chcieli pracować właśnie w tym miejscu, a obecni pracownicy czuli się docenieni i chcieli w niej pozostać.
Dobrze przeprowadzony employer branding sprawia, że o firmie „jest głośno”, w ten sposób przyciągając najlepszych – pokazuje dane miejsce pracy jako godne zaufania, co poprawia wyniki rekrutacyjne, zwiększa zaangażowanie pracowników i retencję, a w dalszej perspektywie – poszerza wpływ marki.
Employer branding wewnętrzny i zewnętrzny – czym się różnią?
Wewnętrzny employer branding
Employer branding wewnętrzny skupia się na obecnych pracownikach i opiera na komunikacji wewnątrz firmy. Jego celem jest:
- zwiększenie zaangażowania pracowników,
- budowanie poczucia wspólnoty,
- zmniejszenie rotacji wśród pracowników.
Wewnętrzny EB to wypadkowa wielu czynników, takich jak:
- kultura organizacyjna oparta na wzajemnym szacunku,
- dobrze zaprojektowane procesy,
- atrakcyjny pakiet benefitów,
- nowoczesne narzędzia pracy,
- skuteczny system feedbacku.
- ROZWIĄZANIA DLA CIEBIE – podnieś zaangażowanie i satysfakcję pracowników:
Zewnętrzny employer branding
Employer branding zewnętrzny skierowany jest do potencjalnych kandydatów. Ma na celu stworzenie pozytywnego wizerunku firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy i przyciągnięcie najlepszych specjalistów. Zewnętrzny EB to sposób prowadzenia procesów rekrutacyjnych, komunikacji (na przykład w social mediach) i gotowość do współpracy z innymi podmiotami o dobrej renomie.
Kluczowe elementy skutecznej strategii employer brandingowej
- Diagnoza obecnego stanu marki pracodawcy.
- Rozmowy z pracownikami i liderami.
- Zewnętrzna analiza rynku – zdefiniowanie grup targetowych i analiza działań wizerunkowych konkurencji (firm posiadających zbliżony profil kandydatów).
- Analiza kierunków rozwoju firmy.
- Opracowanie obietnicy marki i EVP (Employer Value Proposition).
- Przygotowanie strategii komunikacji na bazie EVP oraz rozwijanie istniejących zasobów.
- Wybór strategicznych narzędzi i kanałów komunikacyjnych.
- Wdrożenie strategii EB.
- Komunikowanie wartości na zewnątrz.
- Monitorowanie, ewaluacja, dopracowywanie strategii.
Narzędzia i działania wspierające employer branding
Employer branding nie mógłby istnieć bez bazy narzędzi wspierających – tekstowych, video, graficznych – z których można tworzyć kampanie dostosowane do kanału i odbiorców. Wskazówek co do tego dostarczyć może analiza raportów zewnętrznych i wewnętrznych oraz dane na temat tego, co sprawdzało się w przeszłości. Czy pożądanych kandydatów do naszej firmy znajdziemy na Linkedinie i w social mediach? Na targach pracy? Dzięki programowi referencyjnemu? A może wystarczy filmik na tik toku, który stanie się viralem i przyciągnie kreatywnych ludzi? Warto brać pod uwagę tradycyjne i nowoczesne media i kanały.
Social media w employer brandingu – jak wykorzystać ich potencjał?
Social media to potężne narzędzie do budowania marki pracodawcy, które pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, pokazać kulisy pracy w firmie i nawiązać bezpośredni kontakt z kandydatami. Eventy, kamienie milowe firmy, nowe rekrutacje, inicjatywy pracownicze – oto, co interesuje odbiorców! A dodatkowo pokazuje firmę jako zaangażowaną i prężnie rozwijającą się.
Obecnie niezwykle ważna jest autentyczność przekazu – wymuskane zdjęcia i grafiki są scrollowane i giną w otchłani internetu. Natomiast perspektywa bez filtra i lukru zatrzymuje na dłużej.
To, co jest ważne, jeśli chodzi o publikację treści na profilach firmowych, to by były one spójne z misją marki. Ich zadaniem jest kreowanie pozytywnego wizerunku firmy jako miejsca, którego chce się być częścią. Warto pamiętać, że młodzi ludzie właśnie w social mediach szukają informacji o atmosferze panującej wewnątrz firmy, poziomu zadowolenia obecnych i byłych pracowników.
- ROZWIĄZANIA DLA CIEBIE – zadbaj o atmosferę i zadowolenie pracowników, stwórz warunki w których osiągają cele firmy w spójności ze sobą:
Wyzwania i błędy w employer brandingu
Do najczęstszych błędów należą:
- Nieszczera komunikacja – próba stworzenia idealnego obrazu firmy może prowadzić do utraty zaufania.
- Brak spójności – różnice między komunikacją zewnętrzną a rzeczywistością w firmie szybko wyjdą na jaw.
- Zbyt ogólne komunikaty – warto kierować komunikat do konkretnych grup docelowych.
- ROZWIĄZANIA DLA CIEBIE – zamiast tworzyć idealny obraz firmy, stwórz idealne warunki pracy dla każdego pracownika: